مرکز پژوهشهای دیابت استرالیا از تحقیقات پیشگامانه در مورد ویتامین C برای کمک به کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پشتیبانی می کند

مطالعه ی جدید محققان دانشگاه Deakin نشان داده است که مصرف 500 میلی گرم ویتامین C دو بار در روز می تواند به کاهش سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند و افزایش قند خون بعد از وعده های غذایی را به حداقل برساند.

این مطالعه ی متقاطع تصادفی که اخیرا در مجله ی Diabetes, Obesity and Metabolismمنتشر شده است، همچنین نشان داد که ویتامینC فشار خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را پایین می آورد بنابراین منافعی برای سلامت قلب این افراد به همراه دارد.

محقق ارشد این تحقیقات، دکتر Glenn Wadley، دانشیار تحقیقاتی، از موسسه ی فعالیت فیزیکی و تغذیه ی Deakin، گفت: این نتایج ممکن است به 1.2 میلیون استرالیایی که در حال حاضر با دیابت نوع 2 زندگی می کنند، کمک کند. تحقیقات ما نشان داد که افزایش قند خون پس از غذا در شرکت کنندگانی که مکملهای ویتامین Cرا دریافت می کردند، 36 درصد کاهش می یابد. این بدان معناست که آنها حدودا سه ساعت کمتر در روز در شرایط هایپرگلایسمی بسر می برند. این خبر بسیار خوبی است زیرا هایپرگلایسمی، عامل خطری برای بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

او افزود: ما همچنین دریافتیم که نسبت افرادی که فشار خون بالا دارند پس از مصرف کپسول های ویتامین C به نصف کاهش یافته و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

دکتر Wadley گفت: دوز ویتامین C مورد استفاده در این مطالعه، حدود 10 برابر بیشتر از مقدار دریافت آن با مصرف غذاهای طبیعی است و این ویتامین از اکثر فروشگاه های بهداشت مواد غذایی به راحتی قابل خریداری است.

وی می گوید: خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C می تواند به مقابله با سطوح بالای رادیکال های آزاد که در بدن افراد مبتلا به دیابت یافت می شوند، کمک کند. این مزایا به شماری از بیماری های رایج مرتبط با این شرایط مانند فشار خون بالا نیز کمک می کند.

او گفت: در حالیکه فعالیت بدنی، تغذیه ی خوب، داروهای فعلی دیابت مراقبت های استاندارد هستند و برای مدیریت دیابت نوع 2 بسیار مهم می باشند، اما هنوز هم برخی افراد نمی توانند سطح قند خون خود را حتی با دارو کنترل کنند. بنابراین ما باید راه های جدیدی برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2، بیابیم تا از بروز و شدت عوارض دیابت در آنها کاسته و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشیم.برای افرادی که با دیابت نوع 2 زندگی می کنند، ویتامین C می تواند یک درمان بالقوه ارزان، مناسب و موثر باشد که در کنار درمان های معمول ضد دیابت خود برای بهبود کنترل گلایسمی استفاده شود.

مدیر عامل دیابت استرالیا، پروفسورGreg Johnson ، از این تحقیق استقبال کرده و گفت: این تحقیق جدید از دانشگاه Deakin نشان می دهد که دوز بالای ویتامین C ممکن است به میزان قابل توجهی سطح بالای قند خون پس از غذا را کاهش دهد و همچنین ممکن است فشار خون بالا و خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.در حالیکه این مطالعه نسبتا کوچک بود، اما پتانسیل تحقیق بر روی ویتامینC برای افزوده شدن به برنامه درمانی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و در نظر گرفته شدن توسط پزشکان و افراد مبتلا به دیابت را به تصویر کشید.

مدیریت دیابت نوع 2، حفظ مقدار قند خون در محدوده ی سالم و سلامت قلبی خوب، چالشی است که صدها هزار نفر در جهان با آن روبرو هستند. بنابراین از هر گزینه های بالقوه موثر بعنوان درمان کمکی استقبال می شود و ما افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را برای مشورت در مورد مصرف ویتامین C با پزشک خود تشویق می کنیم.

مرکز تحقیقات دیابت استرالیا افتخار دارد که از تحقیقات عالی دانشگاه Deakin و ده ها دانشگاه و مؤسسه ی دیگر در استرالیا از طریق اختصاص بودجه ی Diabetes Australia Research Trust  حمایت می کند. در سال جاری این بودجه به بیش از 54 پروژه تحقیقاتی در زمینه ی دیابت کمک نموده است.

تحقیقات پیشین دکتر Wadley نشان داده است که ویتامینC از طریق مقابله با رادیکال های آزاد و بهبود دفع قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کار می کند. این به خاطر خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده ویتامینC است که ظرفیت عضله را برای حذف محصولات جانبی ناشی از مصرف انرژی که مانع از اقدامات انسولین می شود، بهبود می بخشد.

دکتر Wadley به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می کند که با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین C در کنار داروهای فعلیشان مشورت کنند.

منبع:

https://www.diabetesaustralia.com.au/news/15615?type=articles